onsdag 7 april 2010

Handbok för kvinnor!

Okej, detta inlägg kommer att bli hiskelit långt, men om jag har orkat skriva ner det först för hand och sen på dator så tycker jag ni ska orka läsa det, sku vara kul att höra era åsikter! En handbok för kvinnor som vill hjälpa sig själva att utveckla mer tillfredsställande heterosexuella förhållanden. Det finns 6 regler:

Regel 1: När jag upptäcker att jag försöker imponera på en man som jag tycker om genom att tala så mycket om mig själv att jag inte frågar honom någonting, ska jag sluta prata och koncentrera mig på frågan om han verkligen kan vara något för mig.

Regel 2: Jag ska uttrycka mina negativa känslor så fort jag blir medveten om dem hellre än att vänta tills jag samlat på mig en massa, även om det får till följd att min partner blir upprörd.

Regel 3: Jag ska arbeta på att läka min relation med mitt ex genom att vara uppmärksam på hur jag arbetar upp känslan av att vara sårad. Jag ska inte tala om honom som om jag vore offret och han den ondskefulle.

Regel 4: När jag känner mig sårad ska jag tala om det för min partner, vad jag känner och inte bli sur och tjurig, ge igen, låtsas som ingenting eller bete mig som en liten flicka.

Regel 5: När jag upptäcker att jag fyller i de tomma rutorna ("döda" områden i relationen) ska jag sluta upp med det, och fråga mig själv om min partner givit mig mycket tillbaka på sistone. Har han inte det, ska jag be honom om vad jag behöver och inte själv se till att det blir bättre.

Regel 6: När jag upptäcker att jag ger råd som jag inte har blivit ombedd om, eller behandlar min partner som en liten pojke, ska jag upphöra med det, ta ett djupt andetag och låta honom klura ut sitt problem själv, om han inte ber om hjälp. (Giddens, Anthony; Intimitetens omvandling- Sexualitet, kärlek och erotik i det moderna samhället)

Såja, vad säger ni, är det allt för naivt att tänka så här eller ligger det nåt idet?! :)

2 kommentarer:

  1. En hel del e no sant i ede å man känner igen sig i de flesta punkter. 4on e ja expert på å 2on kanski it sko va dum att tillämp ibland :D

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det låter vettigt men svårt.

    SvaraRadera